Møbelsnekkerne AS
Orgnr: NO 991 422 781 MVA
Post- og besøksadresse
Møbelsnekkerne AS
Orgnr: NO 991 422 781 MVA
Kontakt
+47 32 75 05 50
post@mobelsnekkerne.no
Post- og besøksadresse
Elektroveien 8
3300 Hokksund
-Det er veldig gøy å være en underleverandør til et prosjekt av denne størrelsen. Særlig når det er så lokalt og noe litt annerledes enn det vi vanligvis leverer, forklarer daglig leder i Møbelsnekkerne, Kjersti Gulliksrud.
Malmfuru er et ubehandlet naturprodukt der man velger ut den tetteste delen av treverket, såkalt kjerneved.
-Malmfuru er et veldig flott materiale å arbeide med. Her velger vi den innerste delen av treet som er mettet med mye harpiks og kommer med en fuktighet på 20%, noe som er helt ideellt når det skal monteres utendørs. Naturlig impregnering, lang holdbarhet som gir en flott patina etter noen år, forteller Gulliksrud.
De tre seksjonene er til sammen 213 meter lange og gir området langs brygga/elvepromenaden et visuelt løft. Det er 40 moduler der ingen av spilene er like i hver modul. Totalt har vi levert nesten 2km med spiler om du la de etter hverandre. Det hele er montert på en stålramme med integrert LED-belysning som lyser opp brygga etter mørkets frembrudd.
-I dette prosjektet er det brukt 100% norsk malmfuru fra Oslofinér. Skogen er kuttet og foredlet i Rogaland og montert av oss i Møbelsnekkerne. I en slik sammenheng kan det jo faktisk ikke bli mer lokalt.
Det er anleggsleder Knut Torgersen fra NCC som har hatt ansvaret for tømrerarbeidet som er utført på brygga ned mot Drammenselva.
-Vi har stått for stort sett alt av tømrerarbeid som er gjort på området. De tre sporene mot elva er nå ferdig, et resultat vi har blitt veldig fornøyd med. Særlig når det har blitt såpass pent utført, sier Torgersen.
Prosjektsjef for Drammen-Kobbervikdalen Hanne Stormo i Bane NOR forklarer at de er veldig glade for at det stort sett er lokale leverandører som arbeider på prosjektet med jernbanestrekningen.
-At lokale leverandører klarer å stå i konkurransen mot store utenlandske entreprenører og leverandører er noe vi selvfølgelig er glade for. Dette er en vinn-vinn situasjon for alle de involverte aktørene, uttrykker Stormo.
-Selv om det er et kjempestort prosjekt har jeg også fått tatt en titt på arbeidet som er utført av Møbelsnekkerne nede på promenaden langs elva. Det er virkelig gøy å se hvilken presisjon og kvalitet som faktisk leveres. Siden spilene svinger seg bortover i en rekke
Til dette prosjektet har vi også levert åtte unike oppslagstavler, bestående av totalt 9920 klosser i ulike farge- og høydekombinasjoner.
Tavlene, som var som å sette sammen et gigantisk puslespill, er nå ferdigstilt og bidrar til et unikt uttrykk til Drammen stasjon.
Prosjektomfang: Bygging av 10 kilometer nytt dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen.
Tunneler: Inkluderer en 7 kilometer lang tunnel.
Bro: Ny bro over Drammenselva.
Kapasitetsøkning: Prosjektet skal øke kapasiteten og redusere forsinkelser på jernbanen.
Ferdigstillelse: Planlagt ferdigstilt i 2025.
Miljøfokus: Bærekraftig bygging med fokus på å minimere miljøpåvirkning.
Kostnadsramme: ca 13 milliarder kroner
Byggherre: Bane Nor
Rådgiver: Norconsult
Hovedentreprenør delprosjekt UDK03: NCC
(Stasjonsområdet og ny bro over Drammenselva)
Leverandør malmfuru for spiler: Oslofinér
Ferdigstillelse, leveranse og montering av spiler: Møbelsnekkerne